Det är inte ok

Imorse var det fullt krig vid tågstationen i Västerås. SJ tyckte att det var en god idé att prioritera tåg till andra ställen och så det kom bara ett “tåg-set” in på perrongen. Det innebär att runt 300 människor som betalat SJ dyra pengar för att bekvämt få åka in till Stockholm måste stå upp, packade som sillar. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det helt uppåt väggarna efter som minsta krängning kan leda till att folk ramlar och utlöser en dominoeffekt genom en hel vagn. Skulle tåget råka ut för en olycka skulle konsekvenserna bli betydligt allvarligare än om alla hade haft en sittplats.

Det var de humanitära faktorerna. De rent ekonomiska aspekterna d.v.s. att alla resernärerna betalt för tjänsten, transporten från punkt A till B, och därmed förväntar sig att SJ levererar. Vi hade en nisse från SJ på en gästföreläsning i skolan i våras. Han menade att tjänsten var för billig eftersom det var för många som ville åka. Rent personligen tycker jag att det är tämligen dyrt att pendla men på ett sätt har han ju rätt. Efterfrågan och utbud.

SJ själva skyller mest på Banverket. Alla förseningar beror på att Banverket underlåtit att bygga mera spår. Men jag undrar hur mycket Banverket spelade in när tågen skulle planeras imorse. Fordonsbrist är det var och varannan dag tycker jag så olyckan med det urspårade X2000-tåget vid Stockholms Central igår har nog inte så mycket med saken att göra för er som kunde tänkas ta upp det argumentet.

Nej, vägen mot ett bättre SJ är lång.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.