Peppe's bodega – Svensken åker på semester

Jag som reseledare på flygplatsenSom gammal reseledare roade det mig att hitta två artiklar på dn.se om semestrande svenskar. De publicerade en artikel om hur svenskar anpassar sig till resmålet och listade några vanliga klagomål.

Artikeln baseras på en undersökning från Kairos Future som visar att danskar och holländare är bäst på att bara vara och have a good time. Svenskar, mina egna landsmän (norrmän) och britter är inte så lättflirtade utan de föredrar att allt är som hemma. Fast borta. Och lite annorlunda.

Jag har haft helt underbara gäster på mina hotell och utflykter som njutit av att vara i solen, ta del av en annan kultur (till den del man kan ta del av en annan kultur i ett skandinaviskt San Augustin…) och bara fått möjligheten att byta den trista vardagen mot något helt annat. Jag kan komma ihåg ungefär tio sådana gäster. Resten hade bestämt sig för att ha en dålig semester.

Jag har haft gäster som återkommer till samma hotell, samma tid på året, vill bo i samma rum, äta på samma restauranger, göra samma saker som året innan och de 25 åren innan det. De är ofta självgående tills något förändras. Då blir det jobbigt. Jag har också haft gäster som jag inte sett röken av från det att man lämnade av dem med transferbussen på ankomstdagen och sedan hämtar dem igen när det är dags att åka hem. Då får man en lista på saker som inte varit bra och en lång harang om att semestern inte blivit som de tänkt sig eftersom allt inte såg ut som i katalogen. Motsatsen är de gäster som söker upp guiden för minsta lilla. Det är fel på allt. Allt!

Jag tänkte jag skulle lista några saker som varit “mitt fel” eller sådant jag skulle påverka i egenskap av guide:

  • En äldre kvinna kom in på Servicekontoret och var helt svart i ögonen för att gift shopen på hotellet sålde vykort men inte frimärken. Helt katastrofalt och det skulle mitt bolag ordna upp i på en gång.
  • Gångvägen jag skulle bygga mellan två orter så att man slapp hyra bil eller ta buss/taxi för att se resten av resmålet.
  • Kalles kaviaren som saknades på frukostbuffén.
  • En man med ett hyperallergiskt barn vars medicin skulle stå i frysen i hotellrestaurangen (finns ingen frys i minibaren på rummet) för att hålla. Dessutom var det mitt fel att restaurangens kockar inte förstod att de inte kunde använda samma redskap när de hanterade olika typer av mat.
  • Vädret. Ständigt mitt fel.
  • Hårda sängar, små handdukar. Inte alls standarden man var van vid hemma. Och dessutom skulle sängkläderna bytas. Varje dag om det var möjligt.
  • Kackerlackorna. Att kackerlackor kan flyga och inte nämnvärt registrerar stjärnorna uppsatta på hotellens fasad gick de flesta förbi.

Dessutom tillbringade jag en hel del tid på sjukhus eftersom semestrar är ett ypperligt tillfälle att få stroke/hjärtattack/bryta ett ben eller en arm etc.

Nu låter jag jättebitter och det är jag inte. Egentligen. Det är bara det att jag har alltid undrat hur det här människorna lever på hemmaplan. Är de hjälplösa där också? För det ska ni veta. En skriftlig skylt kan inte mäta sig med guidens ord. Guidens ord är lag. Om man kan komma ihåg vad han eller hon sa.

Jag ska avsluta med en annekdot om ett brittiskt par jag träffade när jag hade service på ett av mina hotell.
Han: Excuse me, do you work for Thomas Cook?
Jag: No sir, I don’t.
Paus.
Han: Are you sure?

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.
  • http://lambima.blogg.se Lena

    Ja tänk vad man varit med om… Men min roomie i Dubai lärde mig att tänka på ett nytt sätt. Gästerna kan inte koppla av och skäller på mig istället för de är stressade på jobbet och frun är otrogen och själv har han sex endast lördagkvällar klockan 18…

  • http://heidisnews.wordpress.com Heidi

    Jaså det är så det är. Hmm.

  • http://www.annikasberatelse.blogspot.com Annika

    Men hallå! Menar du att du inte gav gästerna vad de hade betalat för?! asså om de vill ha solsken, så ordnar du det, vill de ha kackerlacks-frukost, så ser du till och ge dem det, och gnäller de ännu mer så sätter du dem bara på ett plan hem så de kan fortsätta sin semester i lugn och ro. :)

  • Pingback: Bra service på flyget « Heidi’s News