Tankar om campen

Det har nu gått två dagar sedan campen och det är först nu som jag kan formulera sammanhängande tankar i huvudet. Sweden Social Web Camp var fantastiskt och arrangörerna Thomas och Kristin på What’s next förtjänar allt beröm de får. Det var välorganiserat, eller så välorganiserat som en unconference kan vara, och Tjärö vandrarhem med personal ställde upp till 300 procent! Tjärö är en otroligt vacker ö och jag rekommenderar verkligen ett besök.

Själva campen bestod av 286 supertrevliga, sociala och öppna människor som alla var där för att träffa varandra och diskutera webben. Jag har aldrig varit med om sådan stämning och ett så öppet klimat. Vi har verkligen gått in i en ny och öppnare era för alla var villiga att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper näst intill osjälviskt just for the greater good. Sharing is caring.

Vad har jag då tillskansat mig för ny kunskap? Jo, det ska jag dela med er. Marknadsföring i sociala medier är inte helt okomplicerat. Disciplinen är såpass ny att det är svårt att veta vad som är rätt och vad som är fel och det som funkar för vissa, funkar inte för andra. Det vi ändå kan säga är att man inte kan låta bli att finnas på nätet men att det inte är en vanlig pushkanal utan en plats för att stärka varumärket och skapa relationer. De sociala medierna är en utmärkt kanal för att lyssna på sina kunder och andra intressenter och bemöta eventuell kritik och missnöje direkt när det uppstår. Det kräver att företaget har en viss mognad och klarar av att öppna upp för dialog med kunderna istället för att lägga locket på när något går snett.

Vidare är de sociala medierna inte en plats för kampanjer utan för långsiktiga kommunikationssatsningar. Man måste också vara beredd på att det kan ta tid innan man börjar se resultat och att dessa inte alltid regelrätt kan mätas i kronor och ören. Dessutom måste man agera på målgruppens villkor och vara lyhörd för deras behov. Det råder en allmän skepsis mot företags engagemang på nätet och därför måste man vara tydlig med sina avsikter. Förtroende förtjänas, det kan inte köpas, men har du väl fått anhängare är de mycket lojala. Läs The power and value of a fan av Baekdal för en djupdykning i ämnet.

Ja, det var ungefär det jag kan formulera så här. Jag kommer att återkomma i ämnet och också länka till andra deltagares analyser och reflektioner.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.