Sociala medier i fem steg

Huff, det känns hemskt att alltid behöva börja med att säga att jag är ledsen för att jag inte skrivit på ett tag. Det har varit så hektiskt att jag helt enkelt inte haft tid att sätta mig ned, formulera tankarna och få ut dem till er på ett någorlunda coherent vis.

I alla fall hittade jag en bild igår som jag vill dela med er. Den är från den geniala delen Creative CommonsFlickr. Tack Intersection Consulting för att du la upp den!
(Snabbt för er som inte vet: Flickr är en tjänst där man kan ladda upp sina bilder och på så sätt säkerhetskopiera dem och slippa ha dem liggandes på datorer och diskar. Dessutom kan man titta på dem från vilken dator som helst bara den är uppkopplad. Det som är fiffigt är också att man kan dela ögonblicken och visa bilderna för flera. Creative Commons innebär att man upplåter sin bild att vara tillgänglig för andra att använda. Man släpper så att säga på upphovsrätten. Hela eller bara delar, det väljer man själv.)

Åter till bilden här nedan. Den beskriver på ett enkelt och bra sätt det som är själva kärnan i sociala medier.

  1. Det första steget handlar om att lösa problem åt andra. Utan att tjäna på det själv i första ledet. Möter du en arg kund på nätet; fråga hur denne skulle vilja ha sitt problem löst. Även om det kanske inte går känner kunden att man har lyssnat på hur han eller hon känner. Eller om du stöter på en fråga någon har ställt och du sitter inne på svaret – ge det! Som det står i bilden, var hjälpsam! Positivt varumärkesarbete alltså.
  2. Steg två innebär att du ska delta i samtal och bidra med din kunskap. Sitt inte inne på allt du kan för att du i första steget inte kan ta betalt för det. Vinsten kommer sedan när du blir rekommenderad vidare och ditt nätverk blir intresserade av din tjänst. Det handlar om väldigt långsiktig marknadsföring.
  3. Sociala medier är inte en kanal där du kan trycka ut dina budskap. De måste placeras i en kontext och vara relevanta i just den. Det är därför du ska engagera dig i samtal om allt möjligt och med så många som möjligt. Du vet aldrig när ett samtal kan komma in på just ditt expertisområde eller när någon efterfrågar just din tjänst. Har du då trovärdighet i ditt nätverk kommer affärerna. Men återigen, tänk långsiktigt och var noga med var du säger vad.
  4. Att dela kärleken innebär att du ska dela med dig av ditt nätverks kunskap. Sprid det du tycker är bra vidare och låt dem som du gillar veta det. Det är lite som ett vanligt förhållande; ta inte kärleken för given, ge den näring och uppskattning, sätt ditt nätverk i första rummet. Ungefär.
  5. Det sista och femte steget är lite av en sammanfattning av de fyra första stegen. Ditt värde och trovärdighet på sociala medierscenen bygger på att du bidrar utan att först vänta dig att någon hjälper dig. För företag speciellt gäller det att spela med öppna kort och bidra. Skepsisen mot företag på den privata sfären som utgör sociala medieplattformar är stor. Tread carefully and speak consciously.
Piratpartiet sa det väl när de myntade Sharing is caring. Eller delad glädje är dubbel glädje som det hetat i alla fall sedan farmor var liten.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.