Vad sociala medier inte är

Jag satt och slötittade i SJs magasin Kupé (länken öppnar en pdf med septembernumret) häromdagen och ramlade in på en artikel om trender. De har kallat arikeln “Vardag 2019 – så blir ditt liv”. Allehanda människor med “koll” har uttalat sig och jag fastnade speciellt för en liten bit Ida hult, VD och grundare på Trendethnography, tar upp om sociala medier. Stycket lyder ordagrant och avskrivet från sidan 36:

Kupé september s 36“Sociala medier på nergång

Mängden umgänge och umgängeskanaler rusar uppåt i raketfart. Facebook har i dag 200 miljoner aktiva medlemmar som i snitt har 120 vänner var. Sociala medier är på stark uppgång, men om tio år kommer floran av dem ha rensats ut.
- Tänk till exempel på hur många hakade på nummerupplysare, beeper, mp3-spelare och liknande. Men nu klarar sog med enbart mobil. Vi kommer fortfarande att vilka ha sociala medier, men bara de bästa överlever och år 2019 är vi delaktiga i ett par olika nätverk som fungerar för våra olika behov, säger trendanalytikern Ida Hult”

Min omedelbara tanke är att hon missat poängen. Sedan blir jag irriterad över att hon använder nummerupplysare och beeper som trender och som saker som försvunnit. Ja, de har försvunnit men inte för att vi ändrat preferenser utan för att annan teknik konkurrerat ut den gamla. Ungefär som dagens mobiler som har allt; kamera, almanacka, mp3-spelare, telefon etc. Det är inte konstigt att teknik går framåt och att det som tidigare var separata gizmos integreras i varandra.

Det hon framförallt har missat (eller så kapades det i texten, vi har ju varit genom det här med felciteringar tidigare med Rolf Hillegren) är vad sociala medier egentligen är. Facebook, Twitter, Bloggy med flera är egentligen bara verktyg för sociala medier. De kommer med all säkerhet att ersättas så fort någon tjänst visar sig vara bättre och smartare, sprecis som hon säger men sociala medier är företeelsen att det är konversationen som står i centrum, inte trumpetade budskap. Att ingen har patent på omvärldsbevakning och att deltagarna bygger värdet. Det är väldigt luddigt alltihop och det är väldigt svårt att sätta fingret på vad det egentligen är. Men det är i alla fall inte nummerupplysare, beepers och mp3-spelare. Det är med andra ord inte en “trend”.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.