Blogg som universalmedel

Bild från www.technologyevangelist.com

Jag slänger bara ned några tankar jag har om bloggar som universalmedel. Om jag ska låta inlägget smälta och skirvas ordentligt blir det aldrig gjort. Jag har ju lovat några poster som fortfarande ligger och pyr i bakhuvudet men handen på hjärtat så kommer de nog aldrig riktigt att sättas på pränt.

I alla fall, som rubriken antyder undrar jag om inte bloggen, och då tänker jag främst på företagsbloggen, blivit ett slags universalmedel för att hantera sociala medier. Alla vill in på det, få vet hur och då känns en blogg som ett lätt steg att ta för att i alla fall börja med något.

Jag skulle dock vilja att alla som står i begrepp att starta en blogg, alltså en företagsblogg, att verkligen tänka igenom satsningen ett varv till innan man skrider till verket. Sociala medier är ingen pushkanal men samtidigt ska man inte glömma att alla kommunikationssatsningar ska stärka företagets affär. Satsningen ska alltså ligga i linje med företagets affärsmål och strategi.

Jag säger inte att det är fel att bara börja och testa sig fram. Jag tycker tvärtom att det är en viktig process för att nå fram till effektiv kommunikation men det behöver ju inte betyda att man måste börja från noll. Om man vet vilka man vill nå och i vilket syfte har man kommit långt. Vet man dessutom vad de vill höra har man kommit ännu längre. Vill man komma längst så sätt mätbara mål för att se om man har lyckats.

Det värsta är dock när man hamnar i ett slags vakuum av halvsuccess. När bloggen blir ett universalmedel som funkar litet grand på det mesta men inte är speciellt effektiv på det som kräver specialanpassade verktyg.

This entry was posted in Kommunikation and tagged , , . Bookmark the permalink.