Ett nytt grepp?

En gammal sanning är att man litar mer på vad kompisar säger om ett företag och ett varumärke än på vad företaget själv kommunicerar. Detta trots att företag enligt marknadsföringslagen faktiskt inte får fara med osanning.

Det finns många sätt att utnyttja kraften i målgruppens eget nätverk men idag stötte jag på något jag inte sett förut. I min andra blogg, Dåligt Samvete, ville jag ha en bild på en chokladkaka och gick in på Marabous hemsida. Efter att jag konstaterat att just den bilden jag ville ha låg fångad i en tramsig flashhistoria (varför?) gick jag tillbaka till startsidan. Där upptäckte jag en Facebookgrupp för chokladälskare där Marabou helt släppt kontrollen och lotsade sina besökare vidare till andra likasinnade.

Texten “Umgås med andra chokladälskare på vår oberoende Facebooksida som startades av en kille i Danmark” känns som ett nytt och fräscht grepp. Och ett rätt sådant. Styr inte diskussionen, bidra bara med värdefullt innehåll. Wow! tänkte jag och blev glad.

Väl inne på sidan blir intrycket lite annorlunda. Det känns inte alls så oberoende som Marabou vill ha det till och vem var killen som grundade sidan? Varför finns inte han namngiven? Trovärdigheten sjönk avsevärt. Nog för att där finns aktivitet från andra än Marabou men de meddelanden som faktiskt kommer från företaget är väldigt traditionella i sin utformning och är allmänt pushiga. Till exempel:

Oberoende? Njae. Mer en reklamig formulering. So what att det finns reaktioner på inlägget. Det kommer det alltid att göra kring den här typen av produkter och särskilt från dem som inte är en cynisk kritiker och sociala medierelitist som undertecknad. Och varför finns det inga användarfoton tagna av chokladälskare? Endast officiella bilder ligger i fotoalbumen. Inte ens en video på någon som äter massa choklad finns. Bara reklamer.

Konklusionen blir att det var rätt tänkt från början men det slutade i en dikeskörning. Killen som startade sidan borde fått kvarstå som en aktör och Marabou skulle ha bidragit till konversationen på ett dialogmässigt sätt. Tillåt att användarna styr sidan. Det var ju en oberoende sida, remember? Gör om, gör rätt.

This entry was posted in Kommunikation and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.
  • Rudolf

    Problemet med oberoende är att de enda som är oberoende är de som är döda….

  • heidiupdate

    Ja, det är måhända sant men när ämnet är choklad borde man kunna hålla en hyfsat oberoende nivå. Eller?

  • Rudolf

    Man kanske kan uppleva det som oberoende, men det är inte det.

    Men jag förstår att folk behöver uppleva att det är oberoende. Vilket ju oberoende egentligen handlar om.

    Jag tror också att företag som har en produkt som verkligen funkar, mkt lättare kan erbjuda “obereonde” De är inte rädda för sina kunder och har oftast inget att frukta heller att bara erbjuda alla en plats, tom konkurrenter. Marabou kanske känner att det inte är så och måste kontrollera upplevelsen fastän de själva inte skapar upplevelsen.

  • heidiupdate

    Helt med på vad du säger men eftersom Marabou säger att det ska vara en oberoende grupp måste de ju också se till att upplevelsen är oberoende och inte kännas styrd. För om man kikar runt lite så må sidan ha startats av någon annan men den drivs av Marabou.