Sociala medier over there

Det är stor skillnad på mognaden för sociala medier i USA och här. Det var alldeles tydligt när vi var där förra veckan. Inte i en reklamfilm, en annons, på ett kvitto eller annan kommunikationsplats missades det att tala om att företaget, organisationen, matstället eller gallerian fanns att följa på Twitter, Facebook eller Foursquare. Det var nästan överdrivet. Och då kan jag inte låta bli att undra varför det är så att företagen i USA inser att man måste anpassa sig till ett nytt medieklimat när våra företag och organisationer tvekar och tycker att det inte är något att satsa på. Svenska företag som ändå anser sig ligga i framkant inom det mesta och gärna slår sig för bröstet när det gäller forskning eller produkter i världsklass. Varför vill de inte kommunicera i världsklass?

Självklart måste det finnas ett mål och mening med varje kommunikationsinsats man gör men vissa svenska företag väljer ju strategier som att helt utesluta kommunikationskanaler eller att spärra alla anställdas datorer för sociala nätverk och andra sidor som de inte anser vara arbetsrelaterade. “Vi ska inte finnas på Facebook” är inte en bra strategi. Det kommer man nämligen att göra ändå.

Jag vill egentligen inte komma någonstans med det här resonemanget. Jag ville bara uppmärksamma att sociala medier är comme il faut i USA men inte här. Och att jag tycker att det är konstigt.

This entry was posted in Kommunikation and tagged , , , , . Bookmark the permalink.