Vikten av att göra rätt – Boardstore.se

I mitt förra inlägg undrade jag varför inte fler företag tar steget och vågar satsa på sociala medier. Nu kommer jag att ägna ett inlägg åt en som vågat satsa men som inte gjort det genomtänkt. Boardstore.se säljer snowboards och skateboards på nätet och har i en kampanj på Facebook tänkt sig att lotta ut presentkort bland dem som uppfyller ett visst antal kriterier.

“Det regnar presentkort från Boardstore.se” heter kampanjen och de kriterier man måste uppfylla är:

1. Bli ett fan av Boardstore.se genom att klicka på gillaknappen i följande länk
http://www.facebook.com/event.php?eid=120396814684727
…Om du redan är ett fan av Boardstore.se så kan du hoppa över detta steg.

2. Delta i ”presentkorts evenemanget” genom att klicka på knappen “Jag kommer delta”
Efter att du gjort det kommer det upp ett + tecken till vänster i menyn som du skall klicka på för att kunna bjuda in alla dina vänner i steg 3.

3. Bjud in alla dina vänner till evenemanget genom att använda + knappen i menyn till vänster i evenemanget

Som Fritjof skriver (tipstack!) bryter man alltså mot både Facebooks regler och svensk lagstiftning. Man får inte genomföra så kallade Sweepstakes-tävlingar, alltså lotterier, i Sverige utan att ha tillstånd. Facebook kan alltså när som helst bara dra ur pluggen på den här tävlingen om de får kännedom om den. Likaså kan lotteriinspektionen få för sig att komma med invändningar.

Dessutom gör man ytterligare en dikeskörning när man ber de som deltar att bjuda in alla sina vänner.

Sociala medier handlar om dialog och om att engagera sina kunder men inte genom tvingande handlingar som denna. Det är spam och fortsätter företag på Boardstores linje kommer vi snart se att man överger Facebook för att det blir för reklamigt. Man kan inte längre lita på att ens vänner uppdaterar sina statusar frivilligt, man blir nedlusad med inbjudningar till grupper och event som inte betyder något eller har relevans för en själv och bruset ökar. Det vill vi ju undvika. Särskilt eftersom vi ständigt söker nya sätt att skapa engagemang och nå fram genom bruset.

Den här kampanjen kunde ha blivit en succé om man valt att ändra på ett par parametrar. Först och främst måste man göra den laglig. Utlottning fungerar inte, alltså måste det finnas en motprestation i det. Svara på frågor, ladda upp en bild, skriv en motivering… vad som helst. Plocka också bort momentet med att sprida det till alla sina vänner. Formuleringen kan istället vara en vänlig anmodan att bjuda in de vänner som man tror skulle ha ett intresse av att vara medlemmar. Relevance is king. Det handlar ju faktiskt inte om att få så många fans som möjligt utan rätt fans.

This entry was posted in Kommunikation and tagged , , . Bookmark the permalink.
  • http://www.iqobject.se IQ Object

    Lärorikt och tänkvärt. Som företag gäller det att tänka till hur och varför man vill synas på Facebook. Absolut!