Facebook check-in deals till Sverige

Via Nikke Lindqvist upptäcker jag att Facebook släpper check-in deals i samband med Facebook Places idag och först ut att haka på verkar Stadium och McDonalds vara. Checka in på Stadium och få 20 % rabatt på skor och på McDonalds verkar man få något extra om man köper en viss meny. Det funkade dock inte på restaurangen i Alvik där vi har kontor.

Det här med check-in deals har ju funnits ett tag via bland annat Foursquare men det har gått trögt med utvecklingen och inte många fler än H&M har hakat på. Däremot tror jag att vi nu kommer se en explosionsartad utveckling eftersom Facebook är ett Svenssonmedia – alla använder Facebook och det är socialt accepterat i alla ålderskategorier och köpsegment. De som står utanför Facebook berättar ofta att de känner sig lite attackerade för att de inte är med.

Jag väntar i alla fall med spänning på att check-in deals tar sig in i vårt köpbeteende med allt vad det innebär av påverkan från vänner och viral spridning. Jag tror att det blir en enorm framgång för dem med fingertoppskänsla för vad kunderna efterfrågar och vad som rör sig i deras omvärld för stunden medan de med traditionell syn på reklam och kunderbjudanden inte kommer att få någon större effekt. Men det är som vanligt; be relevant or die.

Uppdaterat:
Läs SvD:s postning i ämnet.

Statoil verkar också haka på.

Britt Stakston skriver på JMW

Niclas Strandh skriver på Digital PR

This entry was posted in Kommunikation and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.
  • Helen Bolander

    Undrade varför du hängde på MC i Alvik :)

  • Anonymous

    Ja, det är väl inte mitt vanliga tillhåll annars!