002 – Det här med trender

Jag sitter och klurar mycket på trender i dagarna. 2013 har ju precis bara börjat och som konsult gäller det ju att vara “in the know” och ha koll på vilka strömningar som vi ser så att vi kan hjälpa våra kunder att jacka i dem.

Det är inte alltid så lätt. Och just nu tycker jag att det känns spretigare än aldrig förr.

Eller, egentligen så tror jag att det är så här: årets trend blir att nischningen blir ännu hårdare än den varit tidigare. Det kommer att bli ännu svårare att verkligen komma åt diskussionerna som verkligen betyder något inom respektive område och för att få access dit krävs det att kunderna (och vi konsulter) faktiskt också blir nördar inom området vi verkar. Talk the talk kommer att bli svårare – walk the walk realiteten.

Det gör att företagen måste vara (ännu) bättre på att våga anställa spetskompetens och bli bättre på att ge spetskompetensen utrymme att ta plats på de arenor som står till förfogande. De kommer att vara sig själva och samtidigt representera ett varumärke. Jag hoppas att vi ser mindre av opersonliga representationer av varumärken och mer av personer som representerar ett varumärke.

Det leder till en annan trend som inte egentligen är specifik för just 2013 utan mer en allmän utveckling. Personligt, personligt, location. Informationsbruset är ohanterligt, det har vi vetat länge. Man kommer att krympa sin sfär av information och lyssna mer på ett mindre antal källor. Vikten av att komma rätt med sin marknadssatsning och hitta rätt key influencers ökar och det gäller att kommunicera personligt och på rätt plats.

Så. Inga nya sanningar under solen per sé, bara spetsning av det som redan finns. Tror jag.

This entry was posted in Kommunikation, Personliga ting and tagged . Bookmark the permalink.